مهم ترین تجهیزات اطفاء حریق

مهم ترین تجهیزات اطفاء حریق

در حین عملیات های اطفا حریق تیم آتشنشانی دارای تجهیزات و وسایلی هستند که به بهبود عملکرد آن ها کمک شایانی می کند. در این مقاله به شرح این تجهیزات می پردازیم.

کپسول آتش نشانی

کپسول های آتش نشانی یکی از مهمترین تجهیزات اطفاء حریق هستند. کپسول آتش نشانی دستگاهی به شکل استوانه است که توسط تیم آتش نشانی و یا افراد برای خاموش کردن آتش مورد استفاده قرار می گیرد. حریق ها دارای انواع گوناگونی هستند از این رو نوع کپسول های آتش نشانی بسته به نوع حریق و محیط انتخاب می شوند. انتخاب نادرست کپسول یا خاموش کننده ها می تواند خسارات مالی و جانی را افزایش دهد

 تفاوت کپسول های اتش نشانی از نظر ماده اطفایی است که دارای انواع مختلف بوده و از نظر حجم و وزن متفاوت هستند. نکته مهم درباره کپسول های آتش نشانی بدنه آنهاست که باید در مقابل زنگ زدگی و خوردگی مقاوم باشند. این خاموش کننده ها با مقاومت بالا ساخته شده اند تا بتوانند تحمل فشار بالا را داشته باشند. بر روی بدنه کپسول آتش نشانی کارخانه سازنده اطلاعات دقیق ، نوع ماده اطفایی، روش استفاده و ... ثبت می شود.

 اساس کار آتشنشانان کپسول های آتش نشانی هستند، اما لازم است در تمامی ساختمان های مسکونی، اداری و ... نیز وجود داشته باشد تا در صورت بروز حادثه و آتش سوزی پیش از رسیدن نیروهای آتش نشانی افراد حاضر در ساختمان بتوانند از گسترش آتش جلوگیری نمایند

انواع کپسول های آتش نشانی

کپسول آتش نشانی و خاموش کننده محتوی آب
کپسول آتش نشانی و خاموش کننده محتوی پودر
کپسول آتش نشانی و خاموش کننده محتوی کف
کپسول آتش نشانی و خاموش کننده محتوی گاز
کپسول آتش نشانی و خاموش کننده محتوی هالوژنه


تجهیزات آتش نشانی صنعتی


کوپلینگ

 وظیفه اتصال شیلنگ های آتش نشانی را کوپلینگ بر عهده دارد. برای بیشتر شدن طول شیلنگ های آب پاش، از اتصال کوپلینگ به شیلنگ آب استفاده می شود.


شیر هیدرانت

 هیدرانت ها به دو صورت زمینی و ایستاده (خشک یا تر) معمولاً در خیابان ها در کنار پیاده رو و یا میدان های شلوغ به رنگ قرمز وجود دارند. در هیدرانت ها مقداری آب وجود دارد که می توان در زمان آتش سوزی از آن استفاده کرد. برای باز و بسته کردن هیدرانت ها باید از آچار آتش نشانی استفاده کرد.


شیلنگ های پیشرفته

 این نوع شلنگ ها که از جنس لاستیک طبیعی بوده قابلیت استقامت و مقاومت بالا در شرایط گوناگون را دارند


گوی ضد حریق

 وسیله ای گرد و شبیه به توپ هستند که هنگام آتش سوزی باید آن را به داخل حریق پرتاب کرد و پس از چند ثانیه ماده خاموش کننده یا همان اطفایی از آن خارج شده و آتش مهار می شود


اسپرینکلر:

اسپرینگلر که نام دیگر آن آبفشان است جزئی از سامانه پاششی سیستم اطفا حریق اتوماتیک آبی است که انواع گوناگون را داراست. هر کدام از آبفشان ها حساس به دماهای مختلف هستند و با در اختیار داشتن الگوی خاصی با رسیدن به دمای مشخص شروع به پاشش آب می کنند. اسپرینکلرها به 3 نوع اسپرینکلر بالا زن، پایین زن و بغل زن (دیوار زن) از نظر اتصال تقسیم می شوند.


جعبه آتش نشانی

 بهترین و پرکاربردترین تجهیزات آتش نشانی ساختمان و وسیله برای مقابله با آتش در ساختمان های اداری، مسکونی، انبارها و ... جعبه های آتش نشانی هستند. این جعبه که از جنس فلز و شیشه و پی وی سی ساخته شده است شامل شیلنگ و قرقره آتشنشانی، شیر و کوپلینگ آتش نشانی و گاهی کپسول آتش نشانی متعلقات آن می باشد.


شلنگ آتش نشانی

 شیلنگ نیز یکی ازمهم ترین اجزای لوازم آتش نشانی می باشد. برای اینکه شیلنگ آتشنشانی در زمان عملیات اطفاء نترکد یا نشتی ندهد و سبب مختل شدن روند عملیات نگردد باید کیفیت بالا و کارآمد در کنار جنس مناسب و انعطاف پذیری بالا داشته باشد.


مانیتور

 مانیتور وسیله ای است که وظیفه پرتاب حجم بالای آب را به عهده دارد و به طور ناگهانی توسط آتش نشانان انجام می گیرد. مانیتور آتش نشانی بر روی سه پایه مخصوص بر روی ماشین آتش نشانی قرار می گیرد.

 


قیمت انواع تجهیزات آتش نشانی:

قیمت این وسایل با توجه به برند، سایز، ویژگی ها، مواد و کارخانه سازنده و کاربرد محصول متفاوت است که برای خرید آن بهتر است تحقیقات لازم را انجام دهید..

 

لیست تجهیزات آتش نشانی:

برای اطلاعات بیشتر و مشاهده لیست تجهیزات آتش نشانی و سیستم اعلام حریق و اطفای آن بهر است به سایت سازمان آتش نشانی مراجعه کنید و در قسمت خدمات پیشگیری وارد منوی لیست تجهیزات شده و لیست تجهیزات آتش نشانی را مشاهده نمایید

 

نتیجه گیری

لوازم آتش نشانی از مهمترین تجهیزات ایمنی در ساختمان هستند و لازم است که در تمامی ساختمان های اداری تجاری و حتی مسکونی وجود داشته باشند تا در صورت بروز حادثه بتوانند قسمتی از آتش را مهار کرده تا تیم آتش نشانی به محل برسند و روند تخصصی خود را پیش گیرند.

این لوارم که شامل تجهیزات ایمنی فردی، تجهیزات سیستم های اعلام و اطفاء حریق هستند دارای کاربرد زیادی می باشند و تا به حال جان میلیون ها انسان به کمک آنها نجات یافته است.

 همان طور که پیشتر گفته شد کپسول های آتش نشانی از مهمترین تجهیزات اطفا حریق می باشند

. تجهیزات آتش نشانی صنعتی شامل: کوپلینگ آتش نشانی، شیرهیدرانت آتش نشانی، شیلنگ های پیشرفته آتش نشانی، گوی ضد حریق، اسپرینکلر، جعبه آتش نشانی، شلنگ آتش نشانی، مانیتور آتش نشانی می باشد.

در ادامه باید به تجهیزات آتش نشانی فردی اشاره کرد که شامل: کفش ایمنی، لباس ایمنی، عینک ایمنی و ... می باشد که جان و امنیت آتش نشانان را تضمین می کند. از این رو لازم است که تجهیزات ایمنی دارای جنس و کیفیت بالا و البته وزن سبک باشد. سبک بودن تجهیزات موجب خستگی کمتری آتش نشانها در حین فعالیت های سنگین می شود و با تنفس بهتر و کارایی بالاتر به عملیات خود ادامه دهند.

 


برای دریافت مشاوره و بهترین انتخاب

با کارشناسان ما در تماس باشید