انواع متریال در لوله ‌های سیستم اسپرینکلر

انواع متریال در لوله ‌های سیستم اسپرینکلر

جنس لوله‌ های سیستم آتش‌نشانی اسپرینکلر و اتصالات مربوطه به آن‌ کربن استیل و چدن نشکن هستند. از این لوله ها برای متصل کردن تجهیزات آتش‌نشانی به یکدیگر استفاده می ‌شود.

لوله‌های آتش‌نشانی بایستی به رنگ قرمز باشند چرا که این مهم مطابق استاندارد های مربوطه می باشد و  با در نظر گرفتن این نکته که سیستم لوله‌کشی اسپرینکلر همیشه در موقعیت استاتیک نصب می‌ شود باید آن را تحت کنترل کیفی‌ های سفت وسختی قرار داد.

متریال لوله‌ های آتش نشانی

برای معرفی متریال های اساسی لوله اسپرینگلر یا همان آتش‌ نشانی باید به موارد زیر اشاره کرد:

کربن استیل

چدن نشکن

استنلس استیل

فولاد آلیاژی

کامپوزیت یا لوله پلاستیکی

لوله گالوانیزه

پوشش لوله‌ های آتش‌ نشانی

پوشش اپوکسی

پوشش فلز روی ( برای لوله‌های فولادی با ضخامت کم )

لوله‌های گالوانیزه ( قایل استفاده در سیستم‌ های خشک و تر لوله کشی آتش نشانی )

انواع روش‌ های اتصال  در لوله‌ کشی

 برای سایز کوچک‌تر از DN100 اتصال دنده‌ای :

اتصال کلمپی و شیاری(GROOVED) : برای سایز DN50 تا DN300

اتصال فلنجی : برای سایز بزرگ‌تر از DN50

اتصال جوشی : برای سایز بزرگ‌تر از DN100

مواقع استفاده از اتصال جوشی

در مواقعی که لوله ‌ها بدون هیچ گونه پوشش محافظی مورد استفاده قرار گرفته باشند امکان بهره گیری از اتصالات جوشی میسر می شود..

 به‌ بیانی دیگر باید گفت در صورتی که لوله‌ های آتش‌نشانی از نوع گالوانیزه باشد استفاده از اتصال جوشی امکان پذیر نیست.
برای اتصال یک سیستم اتوماتیک اسپرینکلر نمی توان از روش جوشکاری استفاده کرد از این رو اتصالات دنده‌ای، فلنجی یا سایر روش‌ ها را می توان جایگزین کرد.

مواقع استفاده از اتصال شیاری یا کلمپی

در سیستم تغذیه آتش‌ نشانی در شرایطی که لوله ها از جنس و نوع گالوانیزه و قطر آن ها بزرگ‌ تر از 100 میلی ‌متر باشد باید روش اتصال را نوع شیاری یا فلنچی انتخاب کرد.

فراموش نکنید که استفاده از اتصال دنده‌ای در سایز های بزرگ‌تر از 100 میلی‌متر مانعی ندارد. اما برای سایز های بزرگ‌ تر از 100 میلی‌متر در فاصله های مشخص لازم است از اتصالات شیاردار و یا فلنجی استفاده کرد.

منظور از اتصالات شیاردار یا کلمپی

از اتصال شیاردار در اکثر مواقع با نام اتصال کلمپی یاد می‌ شود. بیشترین کاربرد این نوع اتصال برای خطوط انتقال گاز یا مایع و مخصوصا برای سیستم اسپرینکلر می باشد.

با شیاردار کردن قسمت انتهایی لوله آتش‌ نشانی هیچ‌ نوع آسیبی به دیواره داخلی لوله نخواهد رسید که این از بزرگترین مزیت های این نوع اتصال می باشد. از طرفی دیگر در صورت استفاده از اتصال جوشی یا فلنجی، پوشش داخلی لوله آسیب خواهد دید و در این حالت فرایند لوله نیازمند بازرسی‌ های ثانویه و تعمیر لوله می شود.

قطر و فشار های اتصالات شیاردار

برای لوله‌های آتش‌نشانی با اتصال کلمپی و با قطر کمتر از DN250 ماکزیمم فشار کاری 2.5Mpa و برای لوله‌های با قطر نامی بزرگ‌تر از DN300 ماکزیمم فشار کاری برابر 1.6Mpa است.

اما در مکان‌ های با ارتعاش انتخاب مناسب‌تری نیز وجود دارد که گزینه انتخاب اتصالات با انعطاف بالاتر است و بهتر است در جاهای دیگر اتصالات صلب باید گزینه انتخابی شما باشد.

 پیشنهاد ما استفاده از هر 4 تا 5 اتصال صلب، در کنار یک اتصال انعزاف پذیر است

مواقع استفاده از اتصال دنده‌ای

در سیستم اسپرینکلر می توان از لوله‌ های گالوانیزه استفاده کرد. این لوله‌ها گاهی از لوله‌ های اولیه مانیسمان و گاهی از لوله های سیاه درزدار ساخته شده باشند.

 در تمامی موارد بایستی برای لوله‌ های گالوانیزه سیستم اسپرینکلر با قطر کمتر از 100 میلی‌متر از اتصال دنده‌ای و برای لوله ‌های گالوانیزه تولید شده از لوله سیاه درزدار از اتصالات سیاه دنده‌ای استفاده شود.

 در ادامه باید به اتصالات لوله‌ های گالوانیزه تولید شده از لوله مانیسمان اشاره کرد که بایستی از اتصالات دنده‌ای فشار قوی یا فورج استفاده ‌شود.

 اتصالات دنده‌ای فورج‌شده برای لوله‌های با SCHEDULE کمتر از 30 (برای لوله‌های کوچک‌تر از 8 اینچ) یا SCHEDULE کمتر از 40 (برای لوله‌های بزرگ‌تر از 8 اینچ) مناسب است.

لازم به ذکر است که اتصال دنده‌ای سیستم لوله‌کشی حتما باید با متریال مناسب آب‌ بندی شود تا جوابدهی بهتری داشته باشد

 مواقع استفاده از اتصال فلنجی

اتصال فلنجی سیستم آتش‌نشانی دارای شکل‌ های متفاوتی است که در ادامه از آنها نام برده می شود:

فلنج جوشی

 فلنج دنده‌ای و ...

فلنج دنده‌ای در صورت استفاده از لوله‌ های گالوانیزه به کار برده می ‌شود. در صورتی که پوشش لوله آتش‌ نشانی با لایه‌ های ضدخورنده دیگر انجام داده شود از فلنج جوشی استفاده خواهد شد

انواع اتصالات سیستم اسپرینکلر

در سیستم اسپرینکلر همانند لوله‌کشی معمولی از اتصالاتی زیر استفاده می شود:

 زانویی

سه‌راهی

چهارراهی

کپ

کلمپ و غیره

با توجه به متریال های استفاده شده در لوله آتش‌نشانی که از جنس کربن استیل، استنلس استیل (که دارای پوششی به رنگ قرمز، اپوکسی یا گالوانیزه هستند) باشد و آرایش قسمت انتهایی لوله ، اتصالات می‌ توانند از نوع شیاردار، فلنجی، جوشی و ساکت ولد انتخاب شوند.

اتصالات کلمپی یا شیاردار

برای متصل کردن لوله‌ های ایستاده به خطوط کنترلی و همچنین اتصال لوله‌ های با سایز و جهت‌های مختلف اتصالات کلمپی بهترین گزینه هستند. از مزایای استفاده از اتصالات کلمپی می توان به کوتاه کردن زمان پروژه و ساده تر شدن نگهداری سیستم لوله‌کشی نیز اشاره کرد.

انتخاب لوله ‌های با کیفیت در سیستم آتش‌نشانی بسیار مهم است

به‌طور خلاصه باید گفت با توسعه صنایع، سیستم آتش‌نشانی و به خصوص سیستم اسپرینکلر بااتصالات و لوله ‌های مختص آن در صنایع دارای کاربرد زیادی هستند و اکثر مردم در زندگی روزمره با آن سروکار دارند.

 بنابراین بهتر است در انتخاب متریال با کیفیت برای این سیستم توجه ویژه‌ای شود تا ایمنی لازم که بزرگ ترین هدف استفاده از این متریال عالی رتبه است را همراه داشته باشید.

 


برای دریافت مشاوره و بهترین انتخاب

با کارشناسان ما در تماس باشید