انواع شیرآلات صنعتی

شیرآلات صنعتی دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام در موارد متعددی قابل استفاده هستند که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم.

شیرها تقریباً در هر موقعیتی که شامل جریان مایع یا گاز باشد استفاده می شوند. یک دریچه جریان آب را از طریق سینک آشپزخانه شما کنترل می کند. دریچه ای متفاوت ، گاز پروپان را به مشعل های اجاق گاز وارد می کند.

در خارج از خانه ، شیرآلات صنعتی برای کنترل فشار زیاد ، چه از طریق مایعات و چه از گاز ساخته شده اند و طول می کشد تا سال ها در محیط های سخت استفاده شوند. اکثر تاسیسات ، از آب گرفته تا نفت و گاز ، بدون شیرهای سنگین ، با قدرت صنعتی نمی توانند کار کنند.

از آنجا که بسیاری از اجزای شیرآلات صنعتی ریخته گری هستند ، کارخانه های ریخته گری و ماشین سازی اغلب قطعات مورد نیاز برای مونتاژ محصولات نهایی را به تولید کنندگان شیر آلات عرضه می کنند. انواع شیرهای زیر شیرهای متداول برای کاربرد های صنعتی در سراسر جهان را نشان می دهد.

شیرآلات دروازه ای

دریچه دروازه متشکل از یک کانال است که می تواند با حرکت یک دروازه فلزی به بالا و پایین باز یا بسته شود. هنگام بلند شدن ، دروازه کانال را پاک می کند و اجازه جریان می دهد. هنگام پایین آمدن ، دروازه کانال را مسدود می کند.

سوپاپ های دروازه ای که اغلب شیرهای ایزوله یا خاموش / روشن در نظر گرفته می شوند ، برای دهه ها وجود داشته است. سادگی آنها باعث می شود تا آنها با هزینه نسبتاً کم و قطعات کمتری نسبت به انواع دیگر شیر تولید شوند. با این حال ، طراحی آنها کنترل دقیق آن ها را دشوار می کند. شیرآلات دروازه بیشترین شیوع را در صنعت آب دارند.

شیرهای روشن / خاموش در مقابل شیرهای روشن / خاموش یا اجازه جریان (روشن) می دهند یا به طور کامل (خاموش) مانع آن می شوند. این شیرها به شیرهای ایزوله نیز معروف هستند ، زیرا می توانند به طور موثر جریان را به بخشی از سیستم خاموش کنند ، که اغلب برای تعمیر و نگهداری انجام می شود. در مقابل ، شیرهای کنترل هنگام تعدیل جریان ، درجه های مختلفی از دقت را امکان پذیر می کنند.

شیرآلات دروازه ای

سوپاپ پروانه

سوپاپ پروانه ای از یک کانال و یک دست و پا زدن چسبیده به کانال از طریق محور مرکزی آن تشکیل شده است. دست و پا زدن که غالباً به صورت دیسک است ، می تواند برای انسداد یا باز شدن کانال بچرخد.

سوپاپ های پروانه ای نوع دیگری از شیرآلات صنعتی یا شیر های ایزوله هستند. در حالی که از نظر میزان جریان کنترل کمی دارند ، اجازه می دهند حجم زیادی از مواد از کانال عبور کنند. از آنجا که می توان پارو را به موازات جریان قرار داد ، هنگام باز شدن به سختی مانع جریان می شوند. کنترل شیرهای پروانه از طریق محرک های از راه دور آسانتر از شیرهای دروازه ای است ، اما اغلب محدود به کاربرد های با حجم زیاد هستند.

شبر سوپاپ پروانه ای

شیرهای توپی

یک شیر توپی از یک محفظه شیر تشکیل شده است که اغلب از نوع ریخته گری فلز و یک توپ سوراخ دار است. با فعال کردن سوپاپ ، توپ را می چرخانید و جریان را افزایش می دهید زیرا سوراخ شدن با کانال مطابقت دارد.

تحولات جدید در شیرهای توپی ، مانند شیرهای توپی تقسیم شده ، امکان کنترل بیشتر میزان دبی را فراهم می کند. در نتیجه ، شیرهای توپی مدرن از مزایای بسیاری برخوردار هستند.

می توان آنها را به طور دستی ، الکترونیکی کنترل کرد.

دریچه های چرخشی ربع : از شیرهای توپی و شیرهای پروانه ای به عنوان "دریچه های چرخش یک چهارم" یاد می شود زیرا عضو سوپاپ  توپی یا دیسک 90 درجه بین موقعیت کاملاً باز و کاملاً بسته می چرخد.

شیر توپی

شیرآلات گلوی ولو یا کروی

شیرهای Globe به عنوان شیر کنترل طراحی شده اند و قادرند جریان را با دقت بیشتری نسبت به انواع دیگر شیر تنظیم کنند. نه تنها طراحی دریچه های کره از کنترل پشتیبانی می کند ، بلکه بسیاری از بدنه های سوپاپ ها قطعات داخلی قابل تعویض را امکان پذیر می کنند ، بنابراین روزنه در وسط بسته به نیاز کاربر می تواند بزرگ تر یا کوچک تر باشد. با این حال ، دریچه های کره زمین بیش از شیرهای دیگر جریان را محدود می کنند. شیرهای توپی می توانند 30٪ - 40٪ دبی بالاتر داشته باشند.

شیر گلوی یا کروی

ساخت شیرآلات

تا به حال فکر کرده اید که شیرآلات صنعتی چگونه ساخته می شوند؟ سیستم لوله بدون شیر کامل نیست. از آنجا که ایمنی و طول عمر سرویس مهم ترین نگرانی در یک فرآیند خط لوله است ، تهیه شیرآلات با کیفیت بالا برای تولید کنندگان شیر بسیار مهم است.

راز شیرهای عملکرد بالا چیست؟ چه چیزی آنها را در عملکرد بهتر می کند؟ آیا این مواد است؟ آیا دستگاه های کالیبراسیون آنقدر اهمیت دارند؟ حقیقت این است که همه این موارد مهم است. بعد از دانستن انواع شیرآلات صنعتی، بهتر است درباره نحوه ساخت شیرها بیشتر بدانید.

فرقی نمی کند چه نوع سوپاپی تولید شود ، مراحل ساخت در چندین مرحله انجام می شود. بسیاری از اجزای سوپاپ را می توان ریخته ، در نتیجه بدنه شیر با دوام و قطعات داخلی ایجاد می شود. به منظور اتمام بدنه سوپاپ ها ، نخ ها باید در هر منطقه ای که به قسمت های دیگر شیر یا لوله های بالا دست و پایین دست متصل و بعد از آن ماشین کاری شوند. اجزای داخلی را می توان با استفاده از روش های مختلف تولید کرد. شیر توپی اغلب باید ساخته شود تا صاف ترین و دقیق ترین سطح کروی ممکن را تولید کند. 

بسته به سطح و میزان تحمل مورد نیاز ، می توان از انواع روش های ریخته گری فلز برای تولید اجزای شیر استفاده کرد. یک مجموعه معتبر باید از طریق ریخته گری قالب پوسته محفظه شیر ، سرپوش و سایر قطعات را تولید و پس از آن قطعات اضافی را از طریق ریخته گری تولید کند. از فرآیند های بیشتر فلزکاری ، مانند ریخته گری قالب دائمی  برای ساخت اجزای سیستم شیر برای کاربرد های مختلف استفاده می شود.


برای دریافت مشاوره و بهترین انتخاب

با کارشناسان ما در تماس باشید